tiistai 10. syyskuuta 2013

..with love from Russia

Ratailut Moskovassa suoritettu. Hakemaan lähdettiin uutta Suomen ennätystä parisprinttiin, pohja-aikaa 3km takaa-ajoon ja iänikuista lisäkokemusta porukassa ajamisesta velolla.

Moskovan velon kaarteet olivat keväällä jostain syystä ylivoimaisen vaikeita ajaa. Enkä suinkaan ollut ainoa, vaan ihan venäläisiltäkin nähtiin mielenkiintoisia kiihdytyksiä ensimmäisissä kaarteissa. Tällä kertaa päätiin ottaa kaarretta kurveistaan kiinni. Harmillisesti harjoittelupäivän tunnit eivät oikein riittäneet kaarteen testaamiseen, mutta parisprintin startteja saatiin muutama alle ja niistä viimeinen oli jo ihan kelvollinen. Kisasuorituksena parisprintti meni omalta osaltani hyväksytysti mutta parannettavaa tekniikkaan jäi vielä, varsinkin siihen starttikaarteeseen. Suomen ennätystä parannettiin relusti yli kahdella sekunnilla, ja kisan kärkikaksikoiden ajat alkoivat olla jo muutamien sekuntien päässä. Teamsprintin ollessa päivän ainoa startti, käytin kisojen iltapäivätauon kaarteen kanssa jutusteluun. Riittävä määrä startteja ja viimeiset neljä meni jo varsin helposti, teimme siis kaveri-diilin kaarteen kanssa. Mieleen jäi kylläkin että seuraavan päivän lentävää kierrosta varten en pahemmin käyttänyt aikaa ajolinjan tarkisteluun ja seuraava startti kaarteeseenkin olisi vasta kahden päivän päästä.
Omniumin ensimmäinen päivä ja erityisesti lentävä kierros menivät mallikkaasti. Jäin lentävällä kierroksella ainoastaa Rusvelon kuskia hitaammaksi, hänen mitallikaapista mainittakoon löytyvän EM-, MM-mitaleja...Hyvät lähtöpisteet siis jatkamaan. Pisteajossa ajoin hiukan turhan rohkeasti, kokeillen irtiottoakin, mutta yksi isompi venäläistiimi pyöritti ajoa omille kuskeilleen. Mutta viimeiseksi en jäänyt ja kiripisteitäkin haalin ensi kertaa kv-pistarissa. Pudotusajossa tavoitesija saavutettiin mutta paremmalla ajopaikan valinnalla olisi ollut mahdollisuudet parempaankin. Toisen päivän aamu alkoi 3km takaa-ajolla. Oma aikatavoitteeni oli hiukan optimistinen mutta ajollisesti tein itselleni poikkeavan ajon; jokainen kierros toistaan nopeammin. Linja-ajossa keskityin ajamaan järkevästi ja vauhdikkaan kisan sainkin päätökseen kelpo sijoitukselle kirien. Viimeinen startti 500m meni tekniseen sössimiseen ensimmäisessä kaarteessa. Ei kaarteen syy, vaan ihan oma virhe.
Jossiteltavaa siis jäi, koska sijoitukseni lopputuloksissa olisi ollut pykälän pari parempi mikäli olisin saanut 500m ajettua edes puoli sekuntia kovempaa.
Virheistä otettu opiksi ja suunta etiäpäin. Tavoitteet jo luotu, nyt vaan odotetaan päätöksiä korkeammilta tahoilta: pääsemmekö ajamaan EM-kisoihin? Pääsemmekö sitä harjoittelemaan aikaisempiin kisoihin?
Usko omaan ja parin kehittymiseen on vahva, lajin harjoittelu vain hyvin hankalaa kun ei pääse oikeanmittaiselle ja oikeilla kallistuksilla olevalle velolle harjoittelemaan. Mutta niillä mentävä mitä on.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti