tiistai 28. kesäkuuta 2016

Skodailua

Pyöräilystä poiketen, siihen kuitenkin liittyen, pieni auto-juttu. Olen nyt viikon verran sanut ajelle upouudella Skoda Superb:lla. Tämä ei ole virallinen autoarvio joten ylimääräiset numerot ja kirjaimet autonmallista jätetään tarkoituksella pois. Lähinnä haluan kuvailla korkkareissa ja tennareissa vähän ajavan naisen mielipidettä ko.autosta ja sen ajettavuudesta.
Autohan on minulla, koska voitin vuoden 2015 Skoda-cupin. Skoda on automerkeistä eniten pyöräilyä tukeva ja pyöräilyssä mukanaoleva automerkki. Seurani toimijasedät ovat paikallisia supersankareita, vaikuttajia ja 24/7/365/12 toimijoita joten heidän ansiostaan sain Rinta-Joupilta esittelyauton ajooni kahdeksi viikoksi.
Kerrottakoon että vaikka nykyinen habitukseni pitkäsäärisenä blondina ei ehkä vakuuta automyyjiä ajotaidoista, niin moni kyydissä istunut ammattiautoilijakin on ollut tyytyväinen saamiinsa kyyteihin ja jopa yllättynyt ajotaidoistani. :) Kisa- ja turistimatkoilla olen ajanut jos jonkinmoista kotteroa ja oma ajokkini on pyöreä, punainen picasso. Picasson ratissa tykkään siitä että siellä on olo kuin akvaariossa; isot ikkunat ja hyvä näkyvyys joka suuntaan, lisäksi istuin on vähän tavallista korkeammalla. Polkimet ovat kevyet ja liikkuvat sopivasti, vaihdelaatikon liikkeet vaativat aluksi hienoista totuttelua mutta nykyisin tykkään siitä että vaihteet ovat kaukana toisistaan ja niiden paikalleen meno tuntuu selkeältä. Ajettavuudeltaan sivutuuli ottaa picassoon korkeuden takia hieman enemmän ja pikkuisen pidempi akseliväli tekee parkkeeraamisesta purjehduksen kaltaista mutta pienen totuttelun jäljiltä siihenkin on jo tottunut (ja ne raidat kyljessä EIVÄT ole minun aikaansaannosta..). Parasta piksussa on kuitenkin sen tila; penkit lähtevät "juurineen" yksitellen pois, jolloin perässä on tilaa jopa neljälle pyörälle pystyssä. Oikein pakattuna olen muistaakseni parhaimmillaan pakannut perää 10 fillari kiekkoineen. Bensankulutus on perus 7l/100km sekakäytöllä.
Vuokara-autoista eniten olen inhonnut volkkareita. Niiden polkimet liikkuvat kuin polkuautossa ja kaasua saa polkea kuin kytkintä välillä. maailman pienimmät ikkunat tekevät ajamisesta kamalaa koska taustapeilin ympärille rakennettu moduuli tuntuu olevan aina keskellä näkökenttää. Tiedänpähän liikenteessä varoa volkkareita tämän ominaiuuden vuoksi, koska pyöräiljä jää sen taakse liian helposti. Myös volkkareiden ohjaustehostin tuntuu liiankin tehostetulta ja ratista katoaa jopa tunto välillä. Monesti erilaiset iskut ovat tulleet turhan selkeästi läpi, niin että mieli tehnyt ajaa lähimmälle bensikselle tarkistamaan rengaspaineet. Hauskimpia vuokra-autoja ovat tähän mennessä olleet; Seat, Renault Clio (yllättävän hyvin mahtuu fillari) ja Dodge, niiden ratissa ei ole tarvinnut ihmeitä ihmetellä, sen kuin lähti ajamaan. Dodge oli toki autoomaattivaihteistolla koska jenkeissä oltiin..
Tälläiset taustat omaava istahti automaattivaihteisen Skodan etupenkille.. Ensifiilikset; näkyvyys ok, takaikkuna on jotenkin kaukana ja pieni mutta ok. Sivupeileissä olevat taivutukset hiukan sattuivat silmiin aluksi mutta niihinkin tottui. Automaatti on automaatti joten polkimet tuntuivat sopivilta liikkeeltään ja keveydeltään heti. Manuaaliskodasta muistelen että kytkimen liikerata oli mukavan lyhyt..
liki kaikilla herkuilla varustellusta esittelymallista tulee lähinnä mieleen että automatiikkaa on ja paljon. Moottorin sammuminen risteyksissä ei niinkään haittaa mutta pistää ajattelemaan että kuinka taloudellista se oikeasti on? Auton hiljaisuus miellyttää, sekä tarkasti säädettävä äänentoisto vaikuttaa sopivalta. Ajettavuus rankassakin vesisateessa tuntui varmalta ja automaattisesti säätyvä pyyhkijöiden nopeus toimivalta. Ukkoskuurossakaan ei hirvittänyt ajaa vaikka vettä oli tiellä paikoin reippaasti.
Automatiikkaa autossa on niin että hirvittää mutta helppokäyttöinen vakionopeuden säädin, selkeä näyttö, joskin ratin korkeus osuu kohdallani sopivasti nopeusmittarin yläreunaan, hyvä ja helppokäyttöinen Bluetooth puhelimen kanssa on mukava lisä. Muutaman hetken verran olen ajaessani jopa miettinyt että Skooda voisi olla minun auto..MUTTA se hinta.. En ymmärrä varsinkaan suomalaista autokulttuuria sen suhteen kuinka paljon autoja paapotaan.. Espanjassa kun saat vuokraamosta auton "no damages" niin pieni ympäripyörähdys parkkipaikalla herättää vähintäänkin huijatuksi tulemisen fiilikset kun totuus on pieniä iskuja, jopa pieniä klommoja ja naarmuja yltä ympäri auton. Tosin palauttaessa tarkistus perustuu kilometrien tarkistamiseen ja kysymykseen "everything ok with the car?", samoin Italiassa olen kerran joutunut kysymään "vauriottoman" auton maalien epätasaisuudesta johon sain vastaukseksi naureskelevan "piccolo, no problema" :) Italialaisen vuokraamon jäljiltä muuten kannattaa ensimmäisen etsiä penkin korkeudensäädin, esim. volkkarin näkyvyys paranee kivasti kun näkökentästä puolet ei ole vain kattoa. ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti